پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182824
يک پورشه برابر با 626 سال يارانه نقدي خانواده 4 نفره+جدول
تاریخ انتشار : 1394/06/15 15:57:00
نمایش : 932
قيمت يک پورشه با کل هزينه زندگي 232 سال دهک اولي‌هاي جامعه برابري مي‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، از ابتداي سال ١٣٨٨ تاکنون هفت ميليارد و ٢٤٥ ميليون دلار خودرو راهي ايران شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد از اين تعداد خودرو، بيش از دو ميليارد و ٥٩٣ ميليون دلارخودروهاي لوکس نظير مازراتي، پورشه، بنز، بي‌ام‌و و لکسوس وارد ايران شده است.

 با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ توماني، هزينه واردات خودرو‌ در مدت مذکور ٢٤ هزار ميليارد تومان بوده که ٨ هزار و ٢٥٠ ميليارد تومان آن به واردات خودرو‌هاي لوکس اختصاص يافته تا جوان‌هاي تهراني بتوانند خود را به وسيله آن‌ها در جمع دوستان‌شان اثبات کنند. از طرفي، بر اساس گفته‌هاي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي حداقل هزينه ايجاد يک شغل کوچک ٢٠ ميليون تومان است. بنابراين مي‌توان گفت اعتبار لازم براي ايجاد يک ميليون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال، به شکل خودرو در خيابان‌هاي کشور بنزين دود مي‌کند.

بچه‌پول‌دارها که مهرماه سال گذشته با عکس ساعت‌هاي رولکس طلا، ويلاهاي قصرگونه و غذاهاي عجيب و غريب‌شان سر و صدا به پا کرده بودند، بايد براي خريد هر دستگاه پورشه به طور متوسط يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان پرداخته باشند. اين مبلغ با کل هزينه‌هاي زندگي ثروتمندترين‌هاي جامعه براي ۱۷ سال و ۲۳۲ سال هزينه کل زندگي فقيرترين‌ها، برابر است. هم‌چنين قيمت خودرويي که آن‌ها به قول خودشان براي دور دور کردن در خيابان‌هاي اندرزگو، سعادت‌آباد، نياوران و ... زيرپاي‌شان انداخته‌اند، به اندازه کل درآمد ۱۷۴ سال زندگي يک کارگر است. به بياني ديگر نيز مي‌توان گفت حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷کارگر، برابر با يک پورشه است.

روزنامه اسپانيايي ال موندو، اخيراً به نقل از شرکت پورشه اعلام کرده اين شرکت در سال 2011 بيشترين فروش خودروهاي خود در خاورميانه را در ايران داشته است. بر اساس آمار گمرک، طي سال‌هاي ۸۸ تا ۹۳، ۱۷۶۲ دستگاه پورشه وارد کشور شده؛ از اين ميزان ۱۰۷۱ مورد آن فقط مربوط به سال‌هاي ۹۰ و ۹۱، هم‌زمان با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها و تغيير در نظام ارزي بوده است. يعني زماني‌که ارز مبادله‌اي دولتي براي حمايت از توليد به راه افتاد اما بر اساس نظر فعالان اقتصادي و کارشناسان با باز شدن فضاي رانت‌جويي، سر از واردات درآورد. هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهاي لوکس با حجم بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي ممنوع شود و واردات خودروهاي خارجي با حجم زير ٢٥٠٠ سي سي با ارز آزاد انجام پذيرد، اما با اين وجود واردات اين خودروها هرگز به صفر نرسيد.  براساس گزارش گمرک، در 4 ماه اول سال، 14 دستگاه خودرو پورشه به ارزش 858 هزار و 445 دلار از امارات متحده عربي وارد کشور شده است. البته در آمار گمرک، هيچ کدام از اين پورشه هاي وارداتي جز خودروهاي لوکس بالاي 2500 سي سي محسوب نمي شوند. تمام پورشه هاي وارد شده به کشور در سال 94، از مدل پورشه ماکان نو، در مدل هاي 2014-2015 به حجم 2000 سي سي بوده اند. بنابراين حداقل در چهارماه اول سال، خودروي پورشه وارد کشور شده است، اما از نوع لوکس نبوده است.



 

قيمت متوسط هر دستگاه خودروي پورشه

برابر با

توضيح

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

48 سال متوسط کل درآمد يک خانواده شهري

 

متوسط کل درآمد يک سال 48 خانواده شهري

 

متوسط کل درآمد يک خانواده شهري در سال 93، 31 ميليون و 390 هزار تومان بوده است.

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

46 سال متوسط کل هزينه يک خانواده شهري

 

متوسط کل هزينه يک سال 46خانواده شهري

 

متوسط کل هزينه زندگي يک خانواده شهري در سال 93، 32 ميليون و 800 هزار تومان بوده است.

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

۲۳۲ سال هزينه زندگي يک خانواده دهک اولي

 

هزينه زندگي سالانه ۲۳۲ هزار خانواده دهک اولي

 

متوسط کل هزينه زندگي خانواده‌هاي دهک اول در سال ۹۲، ۶ ميليون و ۴۴۲ هزار تومان بوده است.

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

۱۷ سال هزينه زندگي يک خانواده دهک دهمي

 

هزينه زندگي سالانه ۱۷ هزار خانواده دهک دهمي

 

متوسط کل هزينه زندگي خانواده‌هاي دهک دهم در سال ۹۲، ۸۷ ميليون و۷۱۱ هزار تومان بوده است.

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

۱۷۵ سال حقوق يک کارگر

 

حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷ کارگر

 

حداقل حقوق بر مبناي قانون وزارت کار در سال ۹۴، ۷۱۲هزار تومان است.

يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان

۶۸۶ سال يارانه نقدي يک خانواده ۴ نفره

 

يارانه نقدي ۸ هزار و ۱۷۴ خانواده ۴ نفره در هر ماه

 

يارانه پرداختي به ازاي هر نفر، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است.



منبع: صداي اقتصاد
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html